Proč nemám rád současný systém školství

Škola. Institut, kterým jsem byl nucen projít, stejně jako každé jiné dítě v rámci povinné školní docházky. Prošel jsem si základkou, střední školou, kde jsem si musel ze samého studentského nadšení zopakoval maturitu. A co hůř, to jsem ještě šel na vysokou školu. Dobrovolně. Neměl jsem totiž ze sebe pocit, že bych po té střední stejně vůbec něco uměl do života.

Když jsem se dostal na vysokou, děda z toho byl celej unešenej. Nezapomněl neustále připomínat okolí, že se jeho vnuk dostal na vysokou. Jaká námaha byla se tam dostat… zaplatil jsem 500,- za přihlášku a byl jsem přijat. Pokaždý, když jsem pak přijel na návštěvu a děda vyrukoval s větou „Ty můj vysokoškoláku“, bylo mi zle. A to podotýkám, na té vejšce jsem jenom byl. Nikdy jsem ji nedokončil.

Školství a vzdělání jsou dvě různé věci

Problém je, že spousta lidí si myslí, že slova školství a vzdělání znamenají to samé. Jsou to přitom dvě rozdílné věci, které se prolínají naprosto minimálně. Vzdělání považuju za to disponovat znalostmi, které využiju jak v osobním, tak i v pracovním životě.

Naopak ve škole do mě lili spoustu věcí, které mě nezajímaly, díky jejich nepoužívání nikdy pořádně nevyužil, zapomněl nebo jsem se je vědomě odnaučil. Formální školství vám v dnešní době možná zajistí práci, ale samostudium je to, co vám vydělá skutečné jmění.

Ostatně taky mi je blízký výrok Marka Twaina: „Nikdy jsem nedopustil, aby školství ohrozilo moje vzdělání“. Učím se, co považuju za skutečně potřebné a do života daleko praktičtější. Namátkově třeba:

  • umění komunikovat s lidmi

  • finanční inteligence

  • emoční inteligence

Opětovný zápal ke čtení a učení jako takovému jsem znovu získal až ve chvíli, kdy jsem opět začal chodit do knihovny. Nejdříve jsem si půjčoval hlavně knihy z oboru, který mě zajímal, ale postupně jsem brouzdal do dalších oblastí. Při všem tom čtení mi naopak došlo, že se musím spoustu věcí naopak odnaučit, abych v nastávajícím světě mohl vůbec obstát.

V čem však školství obecně vyniká naprosto skvěle, je totální zabití lidské kreativity a iniciativy[1]. Kdyby totiž školský systém uměl správně vést a motivovat lidi, nepotřebujeme žádný průmysl osobního rozvoje! V čem však excelují, je vypěstovat u většiny lidí vnitřní odpor k jakémukoli dalšímu samostatnému vzdělávání.

V některých oblastech má vysoká škola význam

Od svého okolí pořád poslouchám, že když mě tak baví se učit, tak ať se vrátím na školu. Teď na to nemám ani peníze, ani pomyšlení. Párkrát jsem se setkal i s lidmi, kteří se dušovali získanými tituly. V akademickém světě mohou být uznávaní, ale jak jsou na tom praktické dovednosti v tržním světě?

Tak trochu se přikláním k názoru, že čím hodnotnější titul člověk má, před jménem či za ním, tím víc je nepoužitelnej pro praktický život. Ostatně kdykoliv se mě někdo zeptá na můj názor, zdali jít na vysokou, odpovídám, že čím dřív ze školy vypadne, tím líp pro sebe udělá. Protože spíš ho systém semele a znechutí mu další vlastní vývoj.

Existují obory, kde vysokoškolské studování naprosto chápu. Určitě bych se cítil příjemně, když bych zašel k doktorovi se slovy, že mě bolí u srdce a jeho první věc by byla, že si vygooglí slovo srdce. Stejně tak je to užitečné pro technické obory či pokud bylo vaším snem stát se třeba právničkou.

Ale jakési pseudohumanistické obory s pochybným názvem, ze kterého není ani jasné, k čemu to je. Nemluvě o tom, že vznikly spíš z důvodu, aby to splnilo byrokratické nařízení ze strany Evropské unie. To osobně nepovažuju za plnohodnotný obor.

Po škole na pracák

K čemu taky studovat odborné školy, když první cesta mladého člověka po vystudování stejně vede na Úřad práce. Hledat v dnešní době práci není lehký. Ostatně líbil se mi i názor učitele ze střední, který jednou konstatoval, že ve výsledku mít maturitu je asi tak nejlepší. Když máte vysokoškolský titul, tak vás mnohdy nechtějí příjmout, protože buď jste chytřejší a tím pádem hrozba anebo vás nemůžou náležitě zaplatit.

Spousta firem vás stejně odmítá, protože přece nemáte žádnou praxi a oni do vás nechtějí investovat čas. A když to zkusíte i v obyčejným krámu, pak titul ještě zapíráte, ať máte vůbec šanci práci získat.

Štve mě, když někam posílám životopis, a pokud vítězoslavně dostanu pozvánku na pohovor, tak oblíbená otázka je, proč že jsem nedodělal vysokou? Byl jsem tam 2,5 roku, tak k dokončení mi přece moc nechybělo. Jednak se mi hroutil osobní život a jednak si své kreativity si vážím daleko víc než vysokoškolského titulu. A jak už jsem poukázal, škola umí zabíjet kreativitu na jedničku.

Úpadek českého školství

Smutné je, že i za těch komunistů jsme prý měli slušné školství. Věci, které učily vysoké škole na Západě (a hlavně v Americe) se u nás učily na středních školách. A dneska? Podle různých mezinárodních testů je úroveň našeho školství čím dál tím horší. V Evropě je potřeba nějaká levná montovna, tak proč ji neudělat z České republiky. Vždyť Česko snese fšecko. Nebo si snad myslíte, že status rozvojové země, který nám byl udělen v letos v dubnu, byla snad nešťastná náhoda?

Nemyslím si, že by za celkový úpadek mohli přímo učitelé, nýbrž systém jako takový.[2] Už samo o sobě mají učitelé velmi nevděčnou práci. Přesto věřím, že spousta učitelů zcela nerezignovala a snaží se své žáky naučit i řadě praktickým dovednostem. Jenže jim systém hází klacky, ne-li klády pod nohy…

Kdybych neměl pocit, že tento systém je nastavený úmyslně, určitě bych sršel větší radostí. Taky je zajímavý názor, že školy existují jen proto, aby rodiče mohli chodit do práce. A státem určené školní osnovy pak indoktrinují budoucí generaci, jak je žádoucí.

Už jen tak nějak pomyslně čekám, kdy tu zavedeme slavné studentské půjčky, které jsou v Americe známé. Skvělý způsob jak udělat z lidí otroky už v útlém věku. Mimochodem víte, že tyto půjčky musí vždycky někdo zaplatit? Pokud nedej bože umřete dříve, někdo z vaší rodiny to zaplatit bude muset. A takovým zemím se jakožto národ klaníme a snažíme se je houževnatě napodobovat…

Zdroje a inspirace ke článku:

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..